loading...
باقرتنگه روستا
حمید رضا گل محمدی بازدید : 2172 شنبه 01 مرداد 1390 نظرات (0)

 

چند نمونه از غذا های محلی مازندرانی

آغوز مسما:

خورشتي كه از گردو، مرغ، ترشي انار درست مي شود.

ته چین:
برنج همراه با گوشت

ترش ترشو :
برنج را همراه با حبوبات ، ترشي آلوچه، مانند آش درست مي كنند.

دوپتی:

دوغ را به حبوبات پخته شده و سير داغ اضافه مي كنند.

هلی قرو :

خورشی که با گوجه سبز درست میشه .

اسپناساک:

اسفناج پخته همراه دانه انار، عدس، سير داغ ، رب گوجهو اب انار نارنج

آش کدو:

برنج پخته، كدوي پخته و له شده كه اب زرشك و شكر به آن اضافه شده است.


 آش دوغ : 

 سبزی و نخود لوبیا و دوغ

نازخاتون:
بادمجان كبابي و له شده كه به آن آبغوره ريحان، جعفري وسير كوبيده اضافه مي شود.

اسفناج مرجي:
شامل اسفناج پخته، عدس سير، و انار ترش است.

كیي انار :
كدوي پخته همراه باقلا و عدس پخته شده با گردوي ساييده ودانه انار، كه سير داغ به آنها اضافه شده و مخلوط آن را همراه پلو مي خورند.

قليه:
عدس، باقلا، اسفناج سرخ شده، گوشت، گردو و ساييده شده را با هم مخلوط مي كنند و دانه انار را در آخر اضافه مي كنند موقع خوردن سير داغ روي غذا مي ريزند.

خورشت آلو :
مرغ پخته همراه دانه انار، آلو سرخ شده و پياز داغ .

کیی پلا

برنج به همراه پیاز داغ و قطعات کوچک کدو این غذا معمولا با تخم مرغ نیمرو خورده میشه

انار تیم خورش :

پیاز داغ و تخم انار و بادمجان سرخ شده و سیب زمینی سرخ کرده

آغوزنون:

آرد گندم، شير، تخم مرغ و شكر رابا هم مخلوط نموده سپس لاي خمير را گردو مي گذارند.

پشت زيك :
شكر يا قند را در يك قاشق آب حل مرده روي اجاق ميگذارند بعد از قاشق روغن ومقداري كنجد به آن اضافه كرده مايه را در سيني مي ريزند و به اندازه دلخواه برش مي دهند.

بئودونه :

شکر را در یک ظرف روی اجاق ذوب میکنند و مقداری برنج که از قبل پخته و خشک شده و در روغن سرخ شده را در آن میریزند و مواد را روی سینی میریزند بعد از سرد شدن برش میکنند

پيس گندله :
اين شيريني شامل گردوي ساييده شكر قرمز و يا شيره خرمالو و آرد برنج سرخ شده و كنجد است.

رشته به رشته:
برنج را خيسانده آرد مي كنند و بااب خمير مي كنند. روي تشت كمي زرده تخم مرغ و كره مي مالند و خمير را رويتشت به شكل رشته مي ريزند بعد سرخ مي كنند روي رشته به رشته پودر قند و هل كوبيده مي ريزند. نون قندي دله دكرده نون، آب دندون، نسري، كوناك و تون سرنون از ديگر شيريني هاي مازندراني است.

تهيه شكر قرمز به روش سنتي :
در چند دهه گذشته به منظور تهيه شكر قرمز كشت گياه نيشكر در مناطق جلگه اي استان مازندران رواج داشته است. براي گرفتن شيره نيشكر وتبديل آن به شكر قرمز از وسيله اي چوبي به نام كليا كه به ابتكار اهالي محل تمامي از چوب ساخته شده استفاده مي شود. به اين منظور سرپناهي به ابعاد تقريبي 5*15 متر مربع با مصالح سنتي موجود در محل كه بيشتر از ني و چوب بود برپا ميشد و در وسط اين سرپناه كليا قرار مي گرفت.اين وسيله چوبي بانيروي محركه حيواناتي مانند گاو يا اسب به دور محوري حركت دوراني داشته و در حين چرخش قطعات كوچك ساقه نيشكر در محلي به نام كليادار فشرده شده و شيره نيشكر بر اثر فشار وارد شده به ساقه نيشكر ، به وسيله لوله چوبي به نام سله به داخل ظرف چوبي به نام نوكا مي ريخت و با جوشانيدن شيره نيشكر در ديگ هاي مخصوص پس از طي مراحلي شكر قرمز جهت مصارف غذايي توليد مي شد.

انواع شربت:
بهار نارنج، آلبالو، انار.

انواع ترشي:
بادمجان ترشي، سير تري، هفت بيجار، ترشي يارمسي. بینگوم زالک ،

انواع مربا:
مرباي به، مرباي آلبالو، مرباي سيب، مرباي پرتقال ، مرباي انجير، مرباي هويچ ، مرباي بالهنگ  

 

منبع: وبلاگ دازمیر کنده

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
روستای «باقرتنگه» که در قدیم الایام« باغ تنگه» نام داشته است. باقرتنگه روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بابلسر ادر استان مازندران باقرتنگه از دهات بلده (دهستان پازوار) حومه مشهد سر.(از مازندران و استر آباد ، رابینو ترجمه وحید مازندرانیص۷۴ و ۱۵۷)در فرهنگ جغرافیائی آمده است : دهی است از دهستان حومه ٔ بخش بابلسر شهرستان بابل که در 4 هزارگزی خاور بابلسر برکنار راه شوسه ٔ بابلسر بهنمیر دردشت واقع است. ناحیه ای است دارای آب و هوای معتدل مرطوب و 215 تن سکنه ،آب آنجا از چاه تأمین میشود، محصول عمده ٔ آن پنبه و کنجد و باقلا و غلات و صیفی و لبنیات و شغل مردمش زراعت و گله داری است و گله داران تابستان برای ییلاق به سواد کوه میروند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3). طبق سفرنامه ملگونف روسی به سواحل جنوبی دریای خزر در سالهای ۱۸۵۸ و ۱۸۶۰ میلادی نام قدیم بابلسر مشهد سر نام داشته است که این بلوکات به دوقسم تقسیم شده ، مشهدسر اول و مشهدسر دویم نامگذاری شده بود و جز ولایت بارفروش که هم اکنون به آن بابل می گویند، روستا ی "باقرتنگه" که در قدیم الایام "باغ تنگه" نام داشته است جز دهات بلوکات مشهد سر اول و در نیم فرسخی مشهد سر قرار داشته است. این روستا در دهستان ساحلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۳۷۴نفر (۱۱۹۸خانوار) بوده‌است. اخیرا روستای باقرتنگه در محدوده دهستان ساحلی باقرتنگه که شامل روستا های اوکسر، تازه آباد، پایین احمدکلا، ایستگاه رادار، مجتمع مکان‌های مسکونی نیروی هوایی می باشد قرار گرفته است. گفتنی است که مطالب قدیمی این وبلاگ طبق گفته قدیمی ها و مدارک و اسناد موجود در کتاب ها نوشته می شود . و اگر دوستان اطلاعات بیستری در رابطه با باقرتنگه دارند می توانند توسط نظرات ارسال کنند. تا جهت درج آن اقدام صورت پذیرد. مدیر وبلاگ : حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 38
  • کل نظرات : 14
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 47
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 95
  • بازدید ماه : 55
  • بازدید سال : 1,177
  • بازدید کلی : 35,599