loading...
باقرتنگه روستا
حمید رضا گل محمدی بازدید : 3208 شنبه 01 مرداد 1390 نظرات (1)

 

بنام خالق زیبایی ها و طبیعت زیبای مازندران

 

باسلام برمردم غیور و هنر دوست ایران اسلامی

 

 وبلاک باقرتنگه روستا جهت ارسال فعالیت های  فرهنگی و هنری روستای باقرتنگه از توابع شهرستان در خدمت شما عزیزان قرار دارد و امید است که بتواند با اطلاع رسانی در بخش فرهنگی و هنری روستا گام موثری را بردارد و در این راستا نیز علاقمندیم که از نظرات و راهنمایی های شما جهت هرچه بهتر شدن این وبلاگ استفاده کنیم ُ قبل از اینکه به معرفی روستای باقرتنگه بپردازیم ، اطلاعاتی مختصر در باره استان و شهرستان بابلسر به نظر شما عزیزان می رسانیم و سپس به تاریخچه و برخی از موارد روستای باقرتنگه می پردازیم.

 

بنام خالق زیبایی ها و طبیعت زیبای مازندران

 

باسلام برمردم غیور و هنر دوست ایران اسلامی

 

 وبلاک باقرتنگه روستا جهت ارسال فعالیت های  فرهنگی و هنری روستای باقرتنگه از توابع شهرستان در خدمت شما عزیزان قرار دارد و امید است که بتواند با اطلاع رسانی در بخش فرهنگی و هنری روستا گام موثری را بردارد و در این راستا نیز علاقمندیم که از نظرات و راهنمایی های شما جهت هرچه بهتر شدن این وبلاگ استفاده کنیم ُ قبل از اینکه به معرفی روستای باقرتنگه بپردازیم ، اطلاعاتی مختصر در باره استان و شهرستان بابلسر به نظر شما عزیزان می رسانیم و سپس به تاریخچه و برخی از موارد روستای باقرتنگه می پردازیم.

 

مــــازندران:

مازندران استانی در شمال ایران و در کرانه‌های جنوبی دریای کاسپين«دریای مازندران»، « دریای خزر»است. این استان در کنار استان‌های گلستان ، سمنان ، تهران ، قزوین و گیلان قرار دارد. قله دماوند مرتفع ترین قله ایران در مازندران و در شهرستان آمل قرار دارد. این استان یکی از پرجمعیت ترین مناطق از لحاظ تراکم جمعیتی و یکی از غنی ترین آنها از لحاظ منابع گوناگون زیرزمینی است. این استان دارای ۱۷ شهرستان است. مرکز این استان شهرستان ساری است.

مردم مازندران به گویش مازندرانی (مازنی) صحبت می کنند. علاوه بر این اکثر آنها با زبان فارسی آشنا هستند و از آن نیز استفاده می‌کنند، معمولا برخی ها زبان گیلکی را با مازندرانی اشتباه می گیرند و می گویند گیلکی صحبت میکنیم ُربان گیلکی مختص به خطه گیلان است.

مردم مازندران بسته به موقعیت جغرافیایی خود با لهجه های گوناگونی صحبت می کنند و به سه دسته عمده غربی ، مرکزی و شرقی تقسیم شده است.

 

وجه تسميه

عده اي از مورخان و نويسندگان ريشه واژه مازندران را از كلمه « ماز» به معني « دژ » مي دانند . در تاريخ آمده كه مردم به فرمان « مازياربن قارن » سردار معروف طبرستان براي جلوگيري از نفوذ اعراب در نقاط حساس اين منطقه به احداث دژ پرداختند و مازندران را به صورت ( ماز + اندران ) به معني « دژ در آن » مي شناختند. به گزارش « ابن اسفندريار» مازندران در اصل « موزاندرون » يعني « ولايت درون كوه موز» بوده است. حجازي كناري مي نويسد: بعيد نيست كه مازندران محل سكونت آريايي هاي مهارجر، نام خود را از خداي خود « ايندر » گرفته باشد در اين صورت مازندران از دو جزء « ماز» « ايندر» تشكيل مي شود. ماز به صورت هاي مز، مها، مهي، مزي، به معني بزرگ و « ايندر » نيز به صورت ( اندر = Indra ) نام خداي آنان بود. مجموع دو جزء « خداب بزرگ » و در تلفظ مازاندران يا مازندران « سرزمين خدايان » يا « سرزمين خدا » را افاده مي كند

 

شهرستان بابُلسَر:

شهرستان بابلسر از استان مازندران در ایران است. مرکز این شهرستان شهر بابلسر است.

در گذشته بابلسر بخش شمالی شهرستان بابل بود که بنا به تصمیمات حکومتی از آن جدا شد. شهری توریستی بندری با خیابانهای بسیار باریک و دو پل معلق.

 

 

مشهد سر يا بابلسر :

 

قبل از هر چيز در مورد قبر مبارك ابراهيم بن موسي بن جعفر برادر آقا امام رضا عليه السلام نكته اي قابل توضيح است و آن اينكه به واسطه قرار گرفتن سر مقدس ابراهيم دربابلسر اين شهر به مشهد سر معروف شد كه در سال 1311 به بابلسر تغيير نام يافت، آستانه و مقبره آقا سيد ابراهيم ابوجواب در قسمت جنوب شرقي بابلسر قرار دارد
از قرار مشهور حضرت امام رضا عليه السلام در عهد خلافت مامون ملعون در طوس مورد آزار و اذيت او قرار مي گرفت لذا در نامه اي كه از خراسان به مدينه طيبه نوشتند از برادران و منسوبان خود استمداد طلبيدند به محض وصول نامه، ده الي دوازده هزار نفر از فرزندان بني هاشم آماده حركت شده و چون در جمع خود سرداري براي فرماندهي نداشتند قرار بر اين شد كه به زيارت قبر مطهر حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله مشرف شوند و بر قبر حضرت سلام كنند و هر كس كه جواب سلام شنيد او، به عنوان سردار و فرمانده منصوب شود و به سمت خراسان رهسپار شوند
لذا همگي( تعدادي كه صلاحيت فرماندهي داشتند) بر قبر پيامبر اكرم سلام كردند و تنها آقا سيد ابراهيم جواب شنيد و ايشان به عنوان سردار لشكر انتخاب و رهسپار خراسان شدند و از اين تاريخ به بعد به ابراهيم ابو جواب معروف شد
وقتي به شهر ري رسيدند خبر شهادت حضرت رضا عليه السلام به آنها رسيد و لشكريان مامون سادات را متفرق كرده و هر كدام از آنها ناگزير به سمتي و شهري فرار کردند و تعدادي به شهادت رسيدند و آقا سيد ابراهيم ابو جواب در مشهد سر  شهيد شد، نقلي است كه فقط سر مطهر امامزاده ابراهيم در اين مكان دفن است و بدن ايشان در قريه ناجر كجور مدفون است.

روایتی دیگر نیز در زمان تولیت امامزاده ابراهیم ، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین  روح الهی که فرمودند این روایت نسبت به دیگر روایات صحیح تر است فرمودند که:  امام زاده ابراهیم توسط حاکمان جور و ظلم آن زمان سرش ارا ازتنش جدا کرده ، سر را به دریا انداخته و تن را در منطقه بلندی که دور تا دور آن را آب فراگرفته و تو سط راه باریکه ای به ان محل راه بود می اندازند، مردم آن منطقه جسد بی سر را پیدا می کنند و در مکانی که هم اکنون امامزاده ابراهیم قرار دارد، دفن می کنند، پس از مدتی دریا سر را پس می زند و به کناره ساحل دریا می اندازد که مردم سر را پیدا کرده و در کنار جسد بی سر دفن می کنند ، از آن زمان به این منطقه به دلیل اینکه سر گواهی داده است که مال جسد بی سر است ، این منطقه را مشهد سر نامیده اند .

چند روایت دیگر هم گفته شده است که بعدآ ضمیمه می گردد.

آثار تاریخی بابلسر

از آثار تاریخى‌ بابلسر مى‌توان‌ آستانة امام‌زاده‌ ابراهیم‌ ابوجواب‌ را نام‌ برد. بنا به‌ گفته‌ای‌، بانى‌ بقعة امام‌زاده‌ را سید عزیز بابلکانى‌، و تاریخ‌ بنای‌ آن‌ را زمان‌ شاه‌ اسماعیل‌ اول‌ (907-930ق‌) دانسته‌اند (مرعشى‌، 73- 75)؛ در حالى‌ که‌ کتیبه‌های‌ موجود امام‌زاده‌ نشان‌ مى‌دهد که‌ کتیبة صندوق‌ چوبى‌ حرم‌ مربوط به‌ 835ق‌، کتیبة درِ صحن‌ آن‌ 841ق‌، کتیبة درِ شمالى‌ 858ق‌، کتیبة درِ غربى‌ 859ق‌، و کتیبة ساختمان‌ مسجد امام‌زاده‌ مربوط به‌ 906ق‌ است‌ (رابینو، 73؛ ستوده‌، 4(1)/264-270). ناصرالدین‌ شاه‌ قاجار، ضمن‌ سفر خود به‌ مازندران‌ در 1292ق‌ شرح‌ مبسوطى‌ درخصوص‌ این‌ امام‌زاده‌ و کتیبه‌های‌ آن‌ به‌ دست‌ داده‌ است‌ (ص‌ 129-136). اثر دیگر، بقعة بى‌بى‌ رقیه‌ است‌ که‌ مؤلف‌ سفرنامة ایران‌ و روسیه‌ آن‌ را بى‌بى‌ سکینه‌، و تاریخ‌ بنای‌ بقعة آن‌ را 893ق‌ دانسته‌ است‌ (عزالدوله‌، 158؛ قس‌: رابینو، 73-74). این‌ بنا در شمال‌ غربى‌ امام‌زاده‌ ابراهیم‌ و بر فراز تپه‌ای‌ شنى‌ مسلط به‌ دریا، ساخته‌ شده‌ است‌ (ستوده‌، 4(1)/270).

 موقعیت  جغرافیایی بابلسر 

طول جغرافيايي بابلسر 52 درجه و 39 دقيقه و عرض آن 36 درجه و 42 دقيقه است، ارتفاع شهر 7 متر بالاتر از سطح درياي خزر و 22 متر پايين تر از سطح درياهاي آزاد قرار دارد
حدود شهرستان بابلسر، از شمال به دريا از شرق به جويبار از جنوب شرقي به قائمشهر از جنوب به بابل و از غرب به محمود آباد و از جنوب غرب به آمل مشرف مي باشد و مركز سياسي اداري آن شهر بابلسر است
بابلسر در دوران گذشته به عنوان بخش نمونه مطرح بود و در سال 1368 به فرمانداري ارتقاء يافت و داراي 4 بخش مركزي و فريدونكنار و بهنمير و رودبست مي باشد، مساحت شهرستان 465 كيلومتر مربع و وسعت شهر 15 كيلومتر است.

دانشگاه مازندران هم که یکی از دانشگاه‌های معتبر در سطح کشور به شمار می‌رود در این شهرقرار دارد که به پیشینه و گسترش آین دانشگاه می پردازیم.

دانشگاه مازندران فعالیت خود را با نام   مدرسه عالي علوم اقتصادي و اجتماعي بابلسر كه در سال 1349 تاسيس و در رشته هاي اقتصاد ، حسابداري  امور مالي اقتصاد اجتماعي و حقوق كار آغاز کرد. و  دانشكده تحصيلات تكميلي كه طرح آن در سال 1353 به منظور تربيت نيروي انساني در سطح كارشناسي ارشد و دكتري با چهار انستيتوي شيمي ، رياضي ، فيزيك و علوم اجتماعي تصويب شد و از سال 1356 به فعاليت پرداخت.

دانشسراي عالي فني بابل كه در سال 1348 توسط مرحوم نوشيرواني احداث شد و از سال 1352 با تربيت كارشناس دبير فني در رشته هاي برق ، مكانيك و ساختمان فعاليت آموزشي خود را آغاز كرد .

مدرسه عالي كشاورزي ساري كه در سال 1351 با هدف ايجاد دوره عالي در رشته هاي كشاورزي مورد تصويب قرار گرفت و

 مدرسه عالي منابع طبيعي گرگان ، اين موسسه در سال 1336 فعاليت خود را آغاز نمود و از سال 1367 از دانشگاه مازندران جدا شد.

 

شهرستان بابلسر داراي 4 بخش بنام هاي :

1)مركزي بمساحت 5/64 كيلومتر مربع به مركزيت شهر بابلسر

2) فريدونكنار به مساحت 1/98 كيلومتر مربع به مركزيت فريدونكنار

3)بهنمير به مساحت 1/90 كيلومتر مربع به مركزيت بهنمير

4) رودبست به مساحت 93 كيلومتر مربع به مركزيت كله بست است.

 

 

باقرتنگه:

 اما روستای «باقرتنگه»  که در قدیم الایام نام « باغ تنگه» داشته است.

 

 باقرتنگه روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بابلسر ادر استان مازندران

باقرتنگه از دهات بلده (دهستان پازوار) حومه مشهد سر.(از مازندران و استر آباد ، رابینو ترجمه وحید مازندرانیص۷۴ و ۱۵۷)در فرهنگ جغرافیائی آمده است : دهی است از دهستان حومه ٔ بخش بابلسر شهرستان بابل که در 4 هزارگزی خاور بابلسر برکنار راه شوسه ٔ بابلسر بهنمیر دردشت واقع است. ناحیه ای است دارای آب و هوای معتدل مرطوب و 215 تن سکنه ،آب آنجا از چاه تأمین میشود، محصول عمده ٔ آن پنبه و کنجد و باقلا و غلات و صیفی و لبنیات و شغل مردمش زراعت و گله داری است و گله داران تابستان برای ییلاق به سواد کوه میروند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3).

طبق سفرنامه ملگونف روسی به سواحل جنوبی دریای خزر در سالهای ۱۸۵۸ و ۱۸۶۰ میلادی  نام قدیم بابلسر مشهد سر نام داشته است که این بلوکات به دوقسم تقسیم شده ، مشهدسر اول و مشهدسر دویم نامگذاری شده بود و جز ولایت بارفروش که هم اکنون  به آن بابل می گویند،  روستا ی "باقرتنگه" که در قدیم الایام "باغ تنگه"  نام داشته است  جز دهات بلوکات مشهد سر اول و در نیم فرسخی مشهد سر قرار داشته است.

این روستا در دهستان ساحلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۳۷۴نفر (۱۱۹۸خانوار) بوده‌است.

 

وجه تسمیه روستا:

به روایتی از قدیمی ها می گویند "باقرتنگه" منطقه ای پراز درخت و درختچه های خودرو و فضایی جنگلی ، راه باریکه ای در میان منطقه  و احتمال اینکه این منطقه به استناد سفرنامه ملگونوف روسی  «باغ تنگه» نام گذاری شده است  بر اساس همین موضوع است.

عده ای می گویند که شخصی بنام "باقرتک" در این منطقه زندگی می کرده است،  وی امامزاده ابراهیم ابوجواب را به قتل رسانده است ، قدیمی های روستا بر این باور هستند که باز ماندگان این فرد قصد سفر مکه را کنند از دار دنیا می روند.

براساس حضور "باقرتک"  در این منطقه که تنگه ای بوده است و میان بر و درخت و درختچه ها قرار داشته است این منطقه منسوب به باقر  "باقرتنگه" نام  گرفته است که به فارسی «تنگه باقر»  نامیده می شود.

احتمال می رود که با توجه به تندی کلام مردم این منطقه «منظور از تندی کلام صحبت های سریع است» لفظ باغ تنگه رفته رفته به باقرتنگه تبدیل شده باشد که نام کنونی این روستا است.

در پسوند نام خانوادگی باقرتنگه ای های اصیل «باقری» قرار گرفته است.

در منطقه باقرتنگه در قدیم الایام دو گروه که معروف به  «مازنی ها»  مازندرانی ها ، جلگه نشین بوده اند و « چپون ها»  چوپان ها که کوه نشین بوده، از منطقه کوهستانی بندپی به این منطقه آمده اند و زیست می کردند، چوپانان در دو منطقه شرق و غرب روستا و مازنی ها در منطقه مرکزی روستا می زیستند.

هم اکنون علاوه بر این دوگروه افراد بسیاری از نقاط مختلف به این روستا وارد شده اند و بافت قدیمی روستا را بر هم زده اند و منطقه ای از روستا که در قدیم به "میخ کلا" معروف بود و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به قائمیه تغییر نام پیدا کرد ه است و  اصالت ساکنین  آنجا  از بندپی  است به منطقه شهری بابلسر پیوسته و از روستای باقرتنگه جدا شد.

روستای باقرتنگه را می توان روستا شهر نامید زیرا در جوار شهر بابلسر قرار گرفته است  و تقریبا بافت شهری دارد.   

 

اماکن موجود در روستا:

 

اماکن مذهبی:

روستای باقرتنگه دارای سه مسجد است بنام های مسجد جامع در مرکز روستا و دو مسجد دیگر بنام مسجد موسی بن جعفر در غرب روستا و مسجد مهدیه در شرق روستا که در جوار آنها  حسینه هایی نیز ساخته شده است. 

در این روستانیز حسینه هایی در جوار این مسجد ها بنا شده است که در حسینه ای  که در جوار مسجد جامع بنا شده است ٫ اثر یکی از هنرمندان درودگر باقرتنگه ای بنام «عشقعلی رضایی راد» که درب ورودی این حسینه را با طرح درب مسجد کا ظمین عراق ساخته است  و هزینه آن حدود هفت میلین تومان برآورد شده است که یکی از آثار های زیبای هنری محسوب می شود. 

آرامگاه شهدای باقرتنگه:

شهدای این محله که تعداد آنها به یازده تن می رسد و  دوشهید گمنام نیز در جوار شهدای این روستا مدفون است.

 یازده تن از شهدای باقرتنگه  در جوار مسجد جامع  در آرامگاه زیبای که توسط بنیاد شهید و کمک های مردمی ساخته شده است آرمیده اند.

پاسدار شهید عیسی ذوالفقاری فرمانده دژبانی مناطق عملیاتی جنوب کشور از سرداران  افتخار برانگیز هشت سال دفاع مقدس است که در میان این شهدا آرمیده است.

معلم شهید علیجان خدابخشی از شهدای فرهنگی این خطه و سامان است  و در گلستان شهدای امامزاده ابراهیم بابلسر مدفون است. 

 

آرامگاه:

در این روستا دو آرامگاه وجود دارد که یک آرامگاه قدیمی که  در  مرکز روستا و کنار جاده اصلی و بر روی منطقه ای تقریبا بلند قرار دارد که دیگر مورد استفاده قرار نمی گیردُ ٬ در این آرامگاه مزار آقامیرآقا یکی از سادات این روستا است و مردم این منطقه جهت گرفتن حاجات خود به زیارت این مزار می آیند و نذورات خود را اداء می کنند. 

 آرامگاه دیگر که بعد از انقلاب با مساحتی به وسعت چند هزار متر با نام آرامگاه سمیه در جنوب شرقی روستا در مرز منطقه قائمیه و باقرتنگه قرار گرفته است.

 

حمام :

حمام قدیمی این روستا که در مرکز روستا واقع بود هم اکنون تخریب شده است .

 

بازار روز:

حدود پنجاه سال پیش در این روستا بازاری بنام حاجی بازار بود که اهالی محل میوه ُ تربارو محصولات باغی خود را جهت فروش به این بازار می اوردند که بعد از انقلاب این بازار  در روزهای دوشنبه در بلوار نیروی هوایی  این روستا که درهمان محل حاجی بازار بوده است  دوشنبه بازار برگزار می شود  و کاسب های نقاط مختلف در انجا گرد امده و محصولات خود را به عرضه فروش می گذارند.

یکی از خاطراتی را که از حاجی بازار می توان تعریف کرد این است که در ان زمان پاکت های نا یلونی بصورت حال  و یا کاغذی جهت جای دادن میوه ها  اندک بود و یا وجود نداشت، بدین جهت کودکان روستای باقرتنگه با جمع آوری پاکت های سیمان و تهیه سریش اقدام به ساخت پاکت هایی کاغذی در اندازه های مختلف می کردن و این پاکت ها را به مشتریانی که سبد و یا وسیله ای جهت حمل میوه  به همرا نداشتن به مبلغ  ده شاهی و یا یک ریال می فروختند و از این راه امرار معاش می کردند. 

 

 

پارک لاله:

پس از پیروزی انقلالب اسلامی پارکی به نام پاک لاله  در این روستا تآسیس شد که به آن رسیدگی خاص نشده بود ، اما هم اکنون توسط دهیاری و  شورای اسلامی روستا با توجه به بودجه ای که از سوی استانداری تصویب شده است نسبت به تجهیز و ساخت و ساز این پارک اقدامانتی بعمل امده است که در فاز اول  کار ساخت یک آمفی تئاتر روباز چند منظوره با ظرفیت ۲۰۰ نفر آغاز شده است که قرار است در روز میلاد حضرت ولی عصر با جشن بزرگی که از سوی اهالی و با همکاری شورا و دهیاری روستا برگزار می شود افتتاح کردد.

در فاز های بعدی این پارک ایجاد آلاچیق ها و استخر بزرگی جهت قایق پدالو و  ایجا فضای سبز و تجهیز ولوازم ورزشی و تفریحی کودکان و است.

اطلاعات جدید: پارک لاله باقرتنگه در بهمن ماه ۱۳۸۹ توسط استاندار مازندران با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و مردم باقرتنگه افتتاح شد و در این پار یک آمفی تئاتر روبازُ پیست اسکیتُ ُ هشت الاچیقُ وسایل تفریحی کودکان و بدنسازی تعبیعه شده است و مورد استفاده روستائیان قرار گرفته است.

بلوار روستای باقرتنگه ساخته شده است و این روستا در مسیر ترانزیت قرار دارد که روزانه شاهد عبور و مرور گردشگران و  و حمل نقل بین شهری و استانی است.

یکی از نکاتی را که می توان به آن اشاره کرد ساخت مسکن مهر در زمان دولت نهم و دهم است که هم اکنون به مردمانی که از نقاط مختلف استان واگذار شده است.

بانک ها

روستای باقرتنگه دارای یک قرض الحسنه بنام قرض الحسنه ولی العصر است که در اوایل انقلاب اسلامی با همت سردار شهید اسلام «عیسی ذوالفقاری» تآسیس شد و در این روستا فعالیت خود را آغاز کرد.

باشگاه ورزشی :

یک باشگاه با ظرفیتی پائین توسط سپاه پاسداران در این منطقه احداث شده است که به فعالیت مشغول است و قرار است که در آینده ای نزدیک نیز یک سوله  ورزشی دیگر با ظرفیت بیشتر احداث شود و در جهت ورزشی نیز این روستا توسعه پیدا کند.

این روستا دارای  یک زمین فوتبال است که  تجهیز نیست ولی اهالی روستا از ان استفاده می کنند.

اطلاعات جدید: اخیرآیک سالن بزرگ ورزشی در حال ساخت است که هنوز افتتاح نشده است.

از مکان های دیگر در این روستا می توان به  شرکت تعاونی اکباتان از زمان قبل از انقلاب، ، قرض الحسنه ولی عصر، شورای اسلامی ، دهیاری ، قرار دارد.

مکان های دولتی و ... از قبیل سایت نیروی هوایی در جنوب غربی ٬ اردوگاه نیرو هوایی درشمال شرقی، اردوگاه متقین وابسته به اداره اوقاف در شمال شرقی ، شرکت پرسی گاز در  بلوار نیرو هوایی، پردیس دانشگاه مازندران و خوابگاه دختران دانشجو دانشگاه مازندران  در شمال غربی ٬ اردوگاه بهزیستی در  شمال شرقی٬ این روستا را محاصره کرده است.

درجنوب این روستا شالیزار های زیبا قرار گرفته است و شاهزاده رودخانه (شازده رودخانه) از این شالیزاری ها عبور کرده و به شهر بابلسر وارد می شود و به دریا می ریزد.

 

این روستا از جنوب که انتهای شالیزار ها است به روستاهای «خردمرد» ٬ «احمدکلا»٬ « تازه آباد» ختم می شود.

در شمال این روستا سواحل زیبای دریای مازندران قرار دارد که  توسط شهرکی بنام علی آباد ، پردیس دانشگاه مازندران و اردوگاه نیرو هوایی و اردوگاه بهزیستی  ُشهرک مخابرات و...محصور شده است  و مردم روستای باقرتنگه را که قدیم الایام از سواحل زیبای این دریا بهره مند  می شدند ز استفاده این نعمت خداددی  محروم ساخته است و سال های سال است که مسیر دریا بر روستائیان بسته شده است .

اطراف این روستا را شالی زار ها و باغات فرا گرفته است.

سالن ها و تالار های پذیرایی:

در این روستا سه سالن پذیرایی جهت جشن ها و عروسی ها وجود دارد که سالن عقیق و ابسته به اداره اوقاف در کنار اردوگاه نیرو هواییُ - تالار سینا در مرکز باقرتنگه و تالار...در کنار سایت نیروی هوایی در داخل مزارع قرار داردُتالار دیگری بنام تالار ضیافت نیز در سال ۱۳۸۹ به مجموعه تالار های این روستا افزوده شده است. 

شغل مردم روستا :

در قدیم الایام کشاورزی و دامپروری بوده است و در زمستان که کار کشاورزی  به اتمام می رسید به ماهیگری و شکار می پرداختند.

هم اکنون با توجه به بافت جدید روستا علاوه بر کشاورزی ، دامپروری ، شکار و ماهیگیری، نسل جدید به شغل های دیگر نظیر کارمندی، معلمی و... مشغول هستند.

این روستا دارای یک آبندان است که جهت آبیاری کشاورزی از آن استفاده می شودو کشاورزی آن کاشت برنج، گندم ، لوبیا روغنی و کلزا است.

تصفیه خانه فاضلاب شهری بابلسر در این روستا واقع شده است و این روستا دارای دامداری ، مرغداری های متعددی نیز است.

کارخانه پودر ماهی کیلکا نیز در این روستا وجود دارد .

 

اقلام زیر کشت در روستا:

در قدیم مزارع پنبه زاری که کاشت مرسوم بود ودر درون پنبه زاری انواع صیفی جات ُ، هندوانه، ذرت ، کنجدُ، گوجه فرنگی  و ... کاشته می شد، که هم اکنون با وجود  کاشت لوبیا روغنی و کلزا و... تک کشتی مرسوم شده است. 

 این روستا دارای آب ، برق ، تلفن و گاز است که برق این روستا در زمان قبل از انقلاب  و آب و تلفن و گاز روستا در زمان بعد از انقلاب اسلامی  تآمین شده است و جاده اصلی روستا که قبلا راه باریکه ای بوده است، هم اکنون در حال ساخت است وقرار است که بلوار ی ساخته شود .

 

اطلاعات جدید در باره روستا

پارک لاله باقرتنگه در بهمن ماه ۱۳۸۹ توسط استاندار مازندران با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و مردم باقرتنگه افتتاح شد .

  این پارک دارای یک آمفی تئاتر روباز به ظرفیت 200 نفر که جهت فعالیت های فرهنگی هنری در این روستا ساخته شده است که  اولین سالن آمفی تئاتر روباز در استان مازندران است.

یک پیست ورزشی اسکیت به فضای 400 متر مربع ، هشت آلاچیق، وسایل تفریحی ورزشی کودکان، آبنما ، فضای سبز، یک باب ساختمان سرایداری و سرویس بهداشتی مردانه و زنانه از دیگر امکانات این پارک است .

 هزینه  پارک لاله روستای باقرتنگه بالغ بر 120 میلیون تومان است که 40 میلیون تومان آن از اعتبارات استانداری تآمین شده است و 40 میلیون تومان  دیگر نیز از درآمد دهیاری تامین شده است

بلوار روستای باقرتنگه در سال 90 ساختش تمام شده است اما هنوز کامل نشده است .

در سال 92 با روی کار آمدن شورای جدید اقداماتی در جهت زیبا سازی بلوار صورت گرفته است .

بلوار از سایت تا اردوگاه نیز در حال ساخت است.

ساختمان های مسکن مهر در زمان دولت نهم ودهم در قسمت شرقی این روستا ساخته شده است و به متقاضیان مسکن واگذار شده است که این مسئله بر جمعیت روستا افزوده است .

در اوایل سال 93 نمایندگی بیمه ایران به مدیریت خانم فقیهی تبار دایر شده است.

بهمن ماه 93 نیز فزوشگاه بزرگ ماهتو نیز در ایستگاه آرامگاه باقرتنگه  به مدیریت رحمان مرادی افتتاح شده است .

انواع بادهای منطقه:

بادها در این منطقه به چهاردسته باد تقسیم می شود که شامل«دشت وا» ، «گله وا»، «خزر وا» ، « سام وا» است

دشت وا« باد دشت» : از مغرب مي وزد و بعد از اين باد هوا ابري و طوفاني مي شود اين باد در زمستان شديد است.
گله وا« باد گل» : تقريباً از شرق مي وزد و بعد از دشت وا مي آيد و هوا را صاف مي كند.
خزر وا « باد خزری» : از شمال مي وزد و در تابستان به صورت نسيم خنك است.
«سام وا «باد سام»: از جنوب و از البرز مي وزد كه به آن «
كوه سري وا» نيز مي گويند و در زمستان سوزناك و در تابستان ملايم است.

درصورتی که اطلاعاتی جدید در باره روستا ، این متن  ویرایش خواهد شد. 




ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط محمود در تاریخ 1393/12/15 و 16:18 دقیقه ارسال شده است

خداراشکربخاطرتمام نعمت هایش که بی منت به هربنده اش بخشیده است وبه انسان لیاقت بندگی داده تابه درگاه جبروتش سربه سجده گذارد.اقای حمیدرضا گلمحمدی خداقوت .


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
روستای «باقرتنگه» که در قدیم الایام« باغ تنگه» نام داشته است. باقرتنگه روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بابلسر ادر استان مازندران باقرتنگه از دهات بلده (دهستان پازوار) حومه مشهد سر.(از مازندران و استر آباد ، رابینو ترجمه وحید مازندرانیص۷۴ و ۱۵۷)در فرهنگ جغرافیائی آمده است : دهی است از دهستان حومه ٔ بخش بابلسر شهرستان بابل که در 4 هزارگزی خاور بابلسر برکنار راه شوسه ٔ بابلسر بهنمیر دردشت واقع است. ناحیه ای است دارای آب و هوای معتدل مرطوب و 215 تن سکنه ،آب آنجا از چاه تأمین میشود، محصول عمده ٔ آن پنبه و کنجد و باقلا و غلات و صیفی و لبنیات و شغل مردمش زراعت و گله داری است و گله داران تابستان برای ییلاق به سواد کوه میروند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3). طبق سفرنامه ملگونف روسی به سواحل جنوبی دریای خزر در سالهای ۱۸۵۸ و ۱۸۶۰ میلادی نام قدیم بابلسر مشهد سر نام داشته است که این بلوکات به دوقسم تقسیم شده ، مشهدسر اول و مشهدسر دویم نامگذاری شده بود و جز ولایت بارفروش که هم اکنون به آن بابل می گویند، روستا ی "باقرتنگه" که در قدیم الایام "باغ تنگه" نام داشته است جز دهات بلوکات مشهد سر اول و در نیم فرسخی مشهد سر قرار داشته است. این روستا در دهستان ساحلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۳۷۴نفر (۱۱۹۸خانوار) بوده‌است. اخیرا روستای باقرتنگه در محدوده دهستان ساحلی باقرتنگه که شامل روستا های اوکسر، تازه آباد، پایین احمدکلا، ایستگاه رادار، مجتمع مکان‌های مسکونی نیروی هوایی می باشد قرار گرفته است. گفتنی است که مطالب قدیمی این وبلاگ طبق گفته قدیمی ها و مدارک و اسناد موجود در کتاب ها نوشته می شود . و اگر دوستان اطلاعات بیستری در رابطه با باقرتنگه دارند می توانند توسط نظرات ارسال کنند. تا جهت درج آن اقدام صورت پذیرد. مدیر وبلاگ : حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 38
  • کل نظرات : 14
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 73
  • بازدید ماه : 33
  • بازدید سال : 1,155
  • بازدید کلی : 35,577